اجرای نمایش عروسکی در موزه کودکی

اجرای نمایش عروسکی در موزه ایرانک

قدمت نمایش عروسکی به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. ماسک‌های نمایشی شمن‌ها، رهبران قبایل بدوی شاهدی بر این ادعاست. در یونان باستان نیز نمایش‌هایی اجرا ‌شده که در آن بازیگران از ماسک‌های بزرگی برای ایفای نقش استفاده کرده‌اند. سابقه نمایش عروسکی در ایران به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. «خیمه‌شب‌بازی» قدیمی‌ترین نوع نمایش عروسکی در ایران به شمار می‌رود.



اجرای نمایش عروسکی در موزه ایرانک

نمایش عروسکی چه تاثیری در رشد کودک دارد؟

نمایش عروسکی گونه‌ای از نمایش است که در آن عروسک‌هایی شبیه به انسان یا حیوان توسط افراد عروسک‌گردان به حرکت درمی‌آیند. هنرمند در این رشته نمایشی ارتباط بسیار نزدیک با مخاطب برقرار می‌کند. نمایش عروسکی در مراحل رشد کودکان تأثیر فزاینده‌ای دارد. قوه تخیل را به کار می‌اندازد و به تفکر خلاق و افزایش نبوغ آنها کمک می‌کند. کودکان با شخصیت‌های داستانی متنوع تعامل برقرار می‌کنند و  از این طریق درک بهتری از دنیای اطراف خود پیدا می‌کنند.

خرید بسته‌ی نمایش عروسکی با جانوران مقوایی



تعامل گروه صحنه با عروسک‌گردان‌ها و کودکان

لازمه اجرای نمایش عروسکی برای کودک صبر و حوصله فراوان، قدرت خلاقیت در لحظه و روحیه کار گروهی بالا است. آشنایی نسبی با روانشناسی کودک، علاقه‌مندی به کتابخوانی و اطلاعات عمومی بالا به اجراگران نمایش کمک می‌کند تا در مدیریت صحنه تبحر بیشتری پیدا کنند.

چه نمایش‌هایی در موزه ایرانک اجرا می‌شود؟

در موزه کودکی ایرانک نمایش‌های عروسکی متنوعی برای گروه‌های سنی مختلف اجرا می‌شود. از آن میان می‌توان به «خروس‌زری پیرهن‌پری»، «کدو قلقله‌زن»، «شنگول و منگول و حبه انگور»، «پهلوان کچل» و ... اشاره کرد. 

فایل صوتی خروس زری پیرهن پری



اجرای نمایش خروس‌زری پیرهن‌پری
 

نمایش عروسکی و تعامل کودکان با عروسک‌گردان‌ها 

شکل اجرای نمایش به گونه‌ای است که کودک خود را در تعامل با گروه صحنه و تماشاگران دیگر احساس می‌کند. او در روند اجرا مشارکت دارد و با شخصیت‌های عروسکی و کودکان دیگر ارتباط برقرار می‌کند. عروسک‌گردان‌ها درباره اتفاقات نمایش از بچه‌ها سوال می‌پرسند، پاسخ آنها گاهی خط داستانی و سرنوشت عروسک‌ها را تغییر می‌دهد.



اجرای نمایش شنگول و منگول و حبه انگور

دیدن نمایش عروسکی، قرار گرفتن در موقعیت‌ شخصیت‌های مختلف، لمس کردن مشکلات آنها این امکان را برای کودکان فراهم می‌کند تا در آینده در حل مسائل زندگی شخصی مهارت پیدا کنند. همدردی و همدلی ویژگی‌هایی است که به شکل‌گیری و رشد شخصیت کودکان کمک بسزایی می‌کند.



عکس دسته‌جمعی عروسک‌گردان‌ها با کودکان 

همان‌طور که گوش دادن به قصه به افزایش تمرکز کودکان کمک می‌کند، تماشای نمایش عروسکی و درگیر شدن با آن می‌‎تواند تاثیر چند برابر داشته باشد. بعد از هر بار دیدن نمایش عروسکی، کودکان می‌توانند با عروسک‌هایی که در خانه دارند داستان خودشان را بسازند و ماجراهایی تازه خلق کنند.

برای  ثبت نام در کارگاه‌های موزه ایرانک به لینک زیر مراجعه کنید.

لیست کارگاه‌های موزه ایرانک

برای اطلاع از سایر کارگاه‌های موزه به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

کارگاه آموزش انیمیشن موزه کودکی ایرانک

کارگاه قصه‌های شاهنامه موزه ایرانک

تور نخودچی‌های موزه ایرانک
اجرای نمایش سایه در موزه کودکی

موزه ایرانک: خیمه‌شب‌بازی