کارگاه قصه‌های شاهنامه موزه ایرانک

کارگاه قصه‌های شاهنامه موزه ایرانک

با اینکه مردم از اهمیت شاهنامه به عنوان یکی از مهم‌ترین سرچشمه‌های زبان فارسی آگاهند اما خواندن آن را برای کودکان کاری دشوار می‌دانند. در نگاه اول حجم زیاد اشعار و کلمات کهن فارسی سبب می‌شود کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان، از خواندن آن واهمه داشته باشند و کمتر سراغ این کتاب مهم تاریخی بروند. اگر به این کتاب به عنوان گنجینه‌ای سرشار از قصه‌های زیبا برای کودکان نگاه کنیم و ازین دریچه آن را به فرزندان‌مان بشناسانیم، بی‌شک شور و اشتیاق آنها را برای مطالعه شاهنامه خواهیم دید. 

لوح روایت قهرمانان شاهنامه در موزه ایرانک
لوح روایت قهرمانان شاهنامه در موزه ایرانک

 شاهنامه یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین متون ادبی برای آموزش به کودکان است. برای آموزش شاهنامه به کودکان باید آن را به طور کامل و جامع بشناسیم و شناخت کافی از کودکان نیز داشته باشیم. یکی از مؤلفه‌های آموزش به کودکان ساده‌سازی و عینی‌کردن مفاهیم است. این امر در شاهنامه محقق شده است. کالبدبخشی به مفاهیم درک آنها را ساده و جذاب کرده است. برای مثال دیو که در حقیقت نماد بدی است، زشت و سیاه تصویر شده است.



کارگاه قصه زال و سیمرغ

 
بیشتر بخوانید: شاهنامه منبع غنی ادبیات داستانی برای نوجوانان

 

قصه‌های شاهنامه قصه نزدیکی نسل‌ها

یکی از اهداف مهم کارگاه قصه‌های شاهنامه موزه ایرانک نزدیکی فکری و فرهنگی بین نسل‎ها است. فردوسی در شاهنامه رابطه‌ بین نسل‌ها و تاثیر آن بر افراد خانواده و جامعه را به خوبی توصیف کرده است.
کودکان در کارگاه قصه‌های شاهنامه با پهلوانان، اسطوره‌ها، پادشاهان، حماسه‌ها، شگفتی‌ها، چاره‌اندیشی‌ها، و حتی معماهای زندگی آشنا می‌شوند. آنها اسامی، نکته‌های مهم و مفاهیم اصلی قصه‌ها را یاد می‌گیرند. لذت بردن از روند قصه‌گویی هدف اصلی کارگاه است به همین دلیل از  فراوان‌گویی و انتقال انبوه اطلاعات پرهیز می‌شود.


کارگاه قصه زال و سیمرغ با حضور والدین
کارگاه قصه زال و سیمرغ با حضور والدین

 
آشنایی با کتاب‌های مناسب شاهنامه‌خوانی با کودک

 کارگاه قصه‌های شاهنامه کودکان موزه ایرانک ایده‌ای برای رشد خلاقیت

بعد از شنیدن داستان، بچه‌ها درباره شخصیت‌ها، نماد‌ها یا مفاهیم آن کارهای هنری به فراخور استعداد و علاقه خود انجام می‌دهند. کارهای هنری شامل نقاشی، کولاژ، تکنیک تکه‌چسبانی، ماکت‌سازی و برجسته‌سازی و ... در بعضی از کارگاه‌ها  نقش شخصیت‌های داستان را بازی می‌کنند. فهم کودکان از شاهنامه در ارائه کارگاه مهم است. گفت‌و گو و پرسش و پاسخ درباره قصه‌ها از دیگر فعالیت‌هایی است که در کارگاه قصه‌های شاهنامه اتفاق می‌افتد.



کارهای هنری کودکان در کارگاه شاهنامه
کارهای هنری کودکان در کارگاه شاهنامه
 

لینک خرید کتاب‌های شاهنامه کودک

از فواید آموزش شاهنامه می‌توان به ارتقای هوش فرهنگی، رشد شخصیت، غلبه بر ترس و تردید، تقویت نیروی شجاعت و احساس مسئولیت‌پذیری در کودکان اشاره کرد. نوع روایت فردوسی در داستان‌گویی سیستم استدلالی در کودکان را به بهترین نحو بنا می‌سازد.

کارگاه قصه‌های شاهنامه توسط خانم لیلا نامداری تسلهیگر کودک به صورت دوره‌ای در موزه ایرانک برگزار می‌شود برای ثبت نام در کارگاه‌های موزه ایرانک به لینک زیر مراجعه کنید.

لیست کارگاه‌های موزه ایرانک 

برای اطلاع از سایر کارگاه‌های موزه به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

کارگاه آموزش انیمیشن موزه کودکی ایرانک
تور نخودچی‌های موزه ایرانک
اجرای نمایش سایه در موزه کودکی
اجرای نمایش عروسکی در موزه کودکی
موزه ایرانک: خیمه‌شب‌بازی